Otvaranje paušalne firme u Srbiji u samo 7 koraka

Otvaranje paušalne firme u Srbiji može biti odličan način da ostvarite svoju poslovnu ideju. Sa druge strane, bez obzira na to da li planirate da se bavite pružanjem usluga ili prodajom proizvoda, proces može delovati zastrašujuće ako ne znate gde da počnete. Zato smo pripremili ovaj vodič da vas, korak po korak, provede kroz sve […]

Transkript

Otvaranje paušalne firme u Srbiji može biti odličan način da ostvarite svoju poslovnu ideju. Sa druge strane, bez obzira na to da li planirate da se bavite pružanjem usluga ili prodajom proizvoda, proces može delovati zastrašujuće ako ne znate gde da počnete. Zato smo pripremili ovaj vodič da vas, korak po korak, provede kroz sve što vam je potrebno da bez stresa pokrenete svoju paušalnu firmu u Srbiji. 

Korak 1: Otvaranje paušalne firme – izbor šifre delatnosti 

Jedan od prvih koraka pri pokretanju sopstvenog biznisa je izbor šifre delatnosti koja će vam donositi najviše prihoda. Ova šifra se naziva pretežna šifra delatnosti i predstavlja osnovnu delatnost vaše firme. Izbor pretežne delatnosti je prema Zakonu o privrednim društvima obavezan za sva pravna lica i preduzetnike.

Pri izboru šifre delatnosti imajte na umu:

  • Zakonska ograničenja – možete da obavljate sve delatnosti koje nisu zakonom zabranjene.
  • Posebne dozvole i licence – pre nego što se odlučite za šifru delatnosti, proverite da li je za nju potrebna posebna dozvola ili licenca.
  • Određene šifre delatnosti ne mogu da budu paušalno oporezive – Prema Zakonu pravo na paušalno oporezivanje ne može se priznati preduzetniku:
  • koji obavlja delatnost iz oblasti reklamiranja i istraživanja tržišta;
  • koji obavlja delatnost iz oblasti trgovine na veliko i trgovine na malo, hotela i restorana, finansijskog posredovanja i aktivnosti u vezi sa nekretninama;
  • u čiju delatnost ulažu i druga lica;
  • čiji je ukupan promet u godini koja prethodi godini za koju se utvrđuje porez, odnosno čiji je planirani promet kada počinje obavljanje delatnosti – veći od 6.000.000 dinara;
  • koji je evidentiran kao obveznik poreza na dodatu vrednost u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dodatu vrednost. Izuzetno, preduzetniku koji trgovinsku ili ugostiteljsku delatnost obavlja u kiosku, prikolici ili sličnom montažnom ili pokretnom objektu može se, na njegov zahtev, odobriti da porez plaća na paušalno utvrđen prihod.
  • Šifra delatnosti koju odaberete može da utiče na visinu paušalnog poreza Uredbom su propisani uslovi, kriterijumi i elementi za paušalno oporezivanje obveznika. 

Na sajtu ePorezi, možete koristiti kalkulator poreza i doprinosa kako biste saznali koliko ćete mesečno izdvajati za svoju paušalnu preduzetničku radnju ukoliko izaberete određenu šifru delatnosti.

Pružanje dodatnih usluga

Iako ste registrovani sa jednom šifrom delatnosti, možete pružati i druge usluge pod određenim uslovima:

  • Te usluge mogu da vam donose manje od 50% ukupnih prihoda.
  • Ne smeju biti zakonom zabranjene ili da zahtevaju posebnu dozvolu.
  • Moraju biti paušalno oporezive.

Na primer, možete ostvarivati 60% prihoda sa registrovanom šifrom za računarsko programiranje, a ostatak od delatnosti računarskog konsaltinga (30%) i grafičkog dizajna (10%), gde su sve tri delatnosti paušalno oporezive.

Sa druge strane, ukoliko želite da se bavite razvojem i prodajom sopstvenih softverskih rešenja, možete biti paušalno oporezovani. Međutim, ukoliko rešite da proširite svoj asortiman prodajom licenci za softvere drugih proizvođača, gubite pravo na paušalno oporezivanje jer pravo na ovaj način oporezivanja može da ostvari obveznik koji vrši proizvodnju i prodaju isključivo sopstvenih proizvoda u okviru obavljanja delatnosti.

Promena šifre delatnosti

Tokom poslovanja, možete promeniti šifru delatnosti ako primetite da vam neka druga delatnost donosi više prihoda. Vodite računa da nova šifra delatnosti bude paušalno oporeziva, inače možete izgubiti status paušalca. 

Fiskalizacija i šifra delatnosti

Ako ste registrovani za šifru delatnosti koja je oslobođena fiskalizacije, za te usluge nije potrebno da izdajete fiskalne račune. Međutim, ukoliko pružate uslugu koja nije oslobođena fiskalizacije, za tu uslugu morate izdati fiskalni račun. Na primer, ako ste registrovani za obrazovanje koje nije predviđeno u okviru redovnog obrazovnog sistema i držite kurseve stranih jezika koji su oslobođeni fiskalizacije, a želite da pružite usluge prevođenja koje nisu oslobođene fiskalizacije, biće potrebno da izdate fiskalni račun. Sve što je potrebno da znate o fiskalizaciji možete pronaći u našem tekstu Fiskalizacija – kako da se fiskalizujem?

Korak 2: Provera i odabir imena firme 

Nakon što ste odabrali šifru delatnosti, sledeći korak je odabir imena za vašu firmu. Ime firme je vaša poslovna identifikacija i igra važnu ulogu u vašem brendiranju i prepoznatljivosti na tržištu. 

Obavezni elementi poslovnog imena za paušalne preduzetnike su: 

  • ime i prezime preduzetnika, 
  • oznaku “preduzetnik” ili “pr” i 
  • mesto u kojem je sedište preduzetnika. 

Poslovno ime može da sadrži i naziv, kao i predmet poslovanja preduzetnika. Ako poslovno ime preduzetnika sadrži naziv, onda to poslovno ime obavezno sadrži i predmet poslovanja.

Pri donošenju odluke o poslovnom imenu, pre svega proverite u pretrazi na sajtu APR-a da li je ime već registrovano. Osim toga, imajte na umu da postoje određena zakonska ograničenja po pitanju poslovnog imena: 

  • Poslovno ime ne može biti takvo da: vređa javni moral, može izazvati zabludu u pogledu pravne forme, može izazvati zabludu u pogledu pretežne delatnosti.  
  • Ne može da sadrži reč “Srbijaˮ, izvedenice ove reči, uključujući i sve oblike koje asociraju na tu reč, kao i međunarodno priznatu troslovnu oznaku Republike Srbije “SRBˮ.
  • Naziv preduzetnika mora da ima minimalno 3 karaktera, ne računajući dozvoljene znakove ( .  –  &) i brojeve, dok je maksimalan broj karaktera 100, računajući dozvoljene karaktere i brojeve.

Više detalja vezanih za propise i savete oko izbora poslovnog imena možete pronaći na sajtu APR-a

Kada pronađete slobodno ime koje vam odgovara, možete izvršiti rezervaciju tog imena kod APR-a online putem portala APR-a ili lično u njihovim poslovnicama. Na taj način ste osigurali da niko drugi ne može registrovati firmu pod istim imenom dok vi ne završite proces registracije.

Ukoliko planirate da imate veb-sajt za vašu firmu, proverite dostupnost domena sa istim imenom na sajtovima za registraciju domena.

Korak 3: Sedište preduzetničke firme 

Sedište preduzetničke firme je mesto na teritoriji Republike Srbije gde preduzetnik obavlja svoju delatnost. Adresa sedišta preduzetnika podrazumeva grad, opštinu, naseljeno mesto, ulicu ili trg, kućni broj, sprat i broj stana. 

Važno je da znate da:

  • Svoju delatnost možete obavljati i u izdvojenom mestu poslovanja, ali ga morate registrovati u APR-u.
  • Dužni ste da istaknete svoje poslovno ime na sedištu firme, kao i na svakom izdvojenom mestu poslovanja, osim ako delatnost obavljate van određenog prostora, po pozivu stranke ili od mesta do mesta.
  • Mesto obavljanja delatnosti mora da ispunjava sve zakonom utvrđene uslove za obavljanje te delatnosti. To uključuje sve neophodne dozvole, sanitarne, tehničke i druge uslove.
  • Dostavljanje poštanskih pošiljki vrši se na adresu sedišta osim ako imate posebnu adresu za prijem poštanskih pošiljki, koju ste registrovali u APR, kada se dostavljanje pošte vrši na tu adresu umesto na adresu sedišta.
  • Potrebno je da imate i adresu za prijem elektronske pošte, kao i da se registrujete kao korisnik usluga e-uprave.
  • Visina paušalnih obaveza za određene šifre delatnosti može zavisiti i od grada, odnosno opštine u kojoj ste registrovali sedište svoje preduzetničke radnje.
  • Ako u svom poslovanju nemate potrebu za fizičkim prostorom, možete koristiti virtuelnu kancelariju kao svoju poslovnu adresu. Virtuelne kancelarije pružaju usluge prijema pošte i drugih administrativnih poslova, a takođe ih je moguće registrovati kao sedište firme u APR-u. O prednostima virtuelne kancelarije detaljnije pročitajte u unašem članku Virtuelna kancelarija: cena, benefiti i najčešća pitanja.

Korak 4: Test samostalnosti 

Test samostalnosti nije zaista test već predstavlja set od 9 kriterijuma koje preduzetnici moraju ispuniti kako bi dokazali da posluju nezavisno, a ne kao prikriveni zaposleni kod klijenta. Ovaj test je uveden kako bi se osiguralo da preduzetnici ne izbegavaju plaćanje poreza i doprinosa koji se odnose na zaposlene. Obavezan je za sve preduzetnike, što znači i za paušalce. Test samostalnosti prolazite sa svakim klijentom posebno.

Kriterijumi za test samostalnosti

Ukoliko je na najmanje 5 od sledećih 9 kriterijuma vaš odgovor DA, smatraće se da ne prolazite test samostalnosti:

  • Nalogodavac ili povezano lice sa nalogodavcem određuje radno vreme preduzetniku ili preduzetniku paušalcu ili su odmor i odsustva preduzetnika ili preduzetnika paušalca zavisni od odluke nalogodavca ili povezanog lica s nalogodavcem i naknada preduzetniku ili preduzetniku paušalcu se ne umanjuje srazmerno vremenu provedenom na odmoru;
  • Preduzetnik ili preduzetnik paušalac uobičajeno koristi prostorije koje obezbedi ili obavlja poslove u mestu koje odredi nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem za potrebe obavljanja poslova koji su mu povereni;
  • Nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem vrši ili organizuje stručno osposobljavanje ili usavršavanje preduzetnika ili preduzetnika paušalca;
  • Nalogodavac je angažovao preduzetnika ili preduzetnika paušalca nakon oglašavanja u sredstvima informisanja potrebe za angažovanjem fizičkih lica ili angažujući treće lice koje se uobičajeno bavi pronalaženjem lica podobnih za radno angažovanje, a čija je usluga rezultirala angažovanjem tog preduzetnika ili preduzetnika paušalca;
  • Nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem obezbeđuje sopstveni osnovni alat, opremu ili druga osnovna materijalna ili nematerijalna sredstva potrebna za redovan rad preduzetnika ili preduzetnika paušalca ili finansira njihovu nabavku, osim specijalizovanih alata, opreme ili drugih specijalizovanih materijalnih ili nematerijalnih sredstava koji mogu biti neophodni u cilju izvršavanja specifičnog posla ili naloga, ili nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem uobičajeno rukovodi procesom rada preduzetnika ili preduzetnika paušalca, osim takvog rukovođenja koje podrazumeva davanje osnovnog naloga u vezi sa naručenim poslom i razumnu kontrolu rezultata rada ili nadzor nalogodavca, kao dobrog privrednika, nad obavljanjem posla koji je naručio;
  • Najmanje 70% od ukupno ostvarenih prihoda preduzetnika ili preduzetnika paušalca u periodu od 12 meseci koji počinje ili se završava u odnosnoj poreskoj godini je ostvareno od jednog nalogodavca ili od povezanog lica s nalogodavcem;
  • Preduzetnik ili preduzetnik paušalac obavlja poslove iz delatnosti nalogodavca ili povezanog lica sa nalogodavcem, a za tako obavljene poslove njegov ugovor o angažovanju ne sadrži klauzulu po kojoj preduzetnik ili preduzetnik paušalac snosi uobičajeni poslovni rizik za posao isporučen klijentu nalogodavca ili povezanog lica sa nalogodavcem, ukoliko takav klijent postoji;
  • Ugovor o angažovanju preduzetnika ili preduzetnika paušalca sadrži delimičnu ili potpunu zabranu preduzetniku ili preduzetniku paušalcu da pruža usluge po osnovu ugovora sa drugim nalogodavcima, izuzev delimične zabrane koja obuhvata pružanje usluga ograničenom broju direktnih konkurenata nalogodavcu.
  • Preduzetnik ili preduzetnik paušalac obavlja aktivnosti uz naknadu za istog nalogodavca ili za povezano lice s nalogodavcem, neprekidno ili sa prekidima 130 ili više radnih dana u periodu od 12 meseci koji počinje ili se završava u odnosnoj poreskoj godini, pri čemu se obavljanjem aktivnosti u jednom radnom danu smatra obavljanje aktivnosti u bilo kom periodu tokom radnog dana između 00 i 24 časa.

Korak 5: Registracija u APR i poreska registracija 

Kada ste doneli sve važne odluke o kojim smo pričali u prethodnim koracima, možete krenuti sa registracijom svoje paušalne firme. 

Registracija u APR-u

Registraciju u APR-u možete izvršiti neposredno u poslovnicama APR-a ili elektronskim putem.

Registracija neposredno u APR-u 

Pre nego što odete u APR, pripremite sledeće dokumente:

  • Popunjen obrazac za registraciju preduzetnika JRPPS – Obavezno na strani broj 10 obrasca obeležite da se registrujete  za paušalno oporezivanje.
  • Lična karta ili pasoš. 
  • Dokaz o uplati naknade za registraciju – Uplate naknada u iznosu od 1.600,00 dinara se vrše na račun: 840-29770845-52, model 97, sa pozivom na broj koji možete generisati na ovom linku.
  • Izjavu o ispunjavanju uslova za obavljanje delatnosti (ako je potrebna).

Sada ste spremni da odete do najbliže poslovnice APR-a i predate svoj zahtev. Pri predaji zahteva u APR-u dobićete kod vaše prijave (BP xxxx/2016) pomoću kog možete pratiti stanje vaše registracije.

Registracija elektronskim putem 

Za otvaranje paušalne firme online putem potrebni su vam:

  • Kvalifikovani elektronski sertifikat (elektronski potpis) – Ukoliko nemate elektronski sertifikat, možete ga izvaditi najbrže i potpuno besplatno u najbližem MUP-u.
  • Instaliran čitač elektronskih kartica i instalirana NEXU aplikacija za elektronsko potpisivanje. 
  • Visa, MasterCard ili DinaCard platna kartica za plaćanje naknade u iznosu od 1.500,00 dinara.

eRegistracija se vrši putem aplikacije APR-a. Ukoliko prvi put pristupate sistemu potrebno je da napravite nalog na portalu eID.gov.rs. Ako ste već koristili sistem, možete koristiti isti korisnički nalog za eRegistraciju preduzetnika, potrebno je samo da unesete svoj email i lozinku za pristup.

Detaljna uputstva o eRegistraciji osnivanja preduzetnika dostupna su na sajtu APR-a. Tu možete naći i tehničko uputstvo za elektronsko plaćanje naknade.

Ne zaboravite da prilikom registracije u APR odaberete da želite paušalno oporezivanje.

Poresko rešenje

U roku od 48h nakon što ste registrovali svoju paušalnu preduzetničku radnju u APR-u i obeležili da se opredeljujete za paušalni vid oporezivanja, dobićete poresko rešenje u svom sandučetu na portalu ePorezi. Ovom portalu možete pristupiti ukoliko imate elektronski potpis ili možete ovlastiti nekog drugog da to uradi za vas. Ukoliko želite da mi to uradimo umesto vas, možete nas kontaktirati  našu knjigovodstvenu agenicju Knjiški Moljac.

Obaveza plaćanja eko takse

Za sve preduzetnike uvedena je obaveza plaćanja eko takse. Prijava se podnosi putem portala LPA, za šta je takođe potreban elektronski potpis. 

Ukoliko želite da ovlastite nekoga da podnosi prijave u vaše ime, potrebno je da popunjen, pečatiran i potpisan primerak ovlašćenja tzv. PEP obrazac dostavite u Poresku upravu sedišta vaše paušalne firme.

Korak 6: Otvaranje poslovnog računa 

Poslovni račun je potreban za sve finansijske transakcije vezane za vašu firmu. Dok čekate rešenje iz APR-a i Poresko rešenje, proverite ponude banaka za preduzetnike paušalce i izaberite onu koja nudi najbolje uslove za vaše poslovanje. Naša preporuka je da proverite ponudu Raiffeisen banke, jer u ovoj banci račun možete otvoriti potpuno online, a banka je trenutno najdigitalnija u Srbiji, što vam može uštedeti vreme i olakšati vođenje poslovanja.

Za otvaranje poslovnog računa potrebna vam je sledeća dokumentacija:

  • Kopija rešenja iz APR-a – u većini slučajeva više nije potrebno Rešenje jer ga banke same preuzimaju sa sajta APR-a, ali ga ponesite za svaki slučaj.
  • Kopija potvrde o PIB-u.
  • Lična karta vlasnika preduzetničke radnje.
  • Pečat preduzetničke radnje – upotreba pečata više nije obavezna, ali ukoliko ipak želite da ga koristite, pre nego što posetite banku potrebno je da ga izradite.
  • OP obrazac – u većini banaka nije potreban, ali ako jeste, potrebno je da ga overite kod notara u tri primerka.

Korak 7: Početak rada 

Uspešno ste otvorili svoju paušalnu preduzetničku radnju i vreme je da započnete rad sa klijentima i da ostvarujete prihode. Za to vam je potrebno da imate KPO obrazac, fakturu sa vašim logom ukoliko niste obveznik fiskalizacije i uređaj za fiskalizaciju ukoliko jeste.

KPO obrazac 

Knjiga paušalno oporezovanih obveznika tzv. KPO obrazac je obavezan za sve preduzetnike paušalce. Ovaj obrazac služi za evidentiranje dnevnog prometa i mora biti uredno vođen i ažuriran. KPO obrazac možete voditi u pisanom obliku ili elektronski. KPO obrazac mora biti dostupan za inspekciju u bilo kom trenutku. Preporučuje se da ga čuvate na sigurnom mestu i redovno ažurirate.

Faktura 

U obavezi ste da za svaki promet dobara ili usluga izdate fakturu, tj. račun, pravnom licu, kao i fizičkom licu ukoliko je vaša šifra delatnosti izuzeta od obaveze fiskalizacije. Kao i KPO knjiga, faktura može biti u fizičkom ili digitalnom obliku. Možete je napraviti sami u programima poput Word-a ili Excel-a ili možete koristiti gotova softverska rešenja. U kom god da je obliku, faktura mora da sadrži Zakonom propisane elemente. 

Ako je faktura u elektronskom obliku, ili se iz fizičkog oblika prenosi u elektronski, dovoljno je da sadrži identifikacionu oznaku i tada je potpuno važeća bez potpisa i pečata. 

Fiskalizacija 

Kada poslujete sa fizičkim licima, a vaša registoravana šifra delatnosti nije izuzeta od obaveze fiskalizacije, spadate u obveznike fiskalizacije. Sve što je potrebno da znate o tome možete pročitati u u našim člancima o fiskalizaciji i fiskalnim kasama

Preduzetnici često nisu sigurni kada treba da izdaju fiskalni račun, a kada fakturu. Po Zakonu o fiskalizaciji, novina je da fiskalni račun mora da sadrži PIB kupca ako je kupac pravno lice ili preduzetnik, tako da fiskalni račun zamenjuje tzv. gotovinski račun kada se prodaju roba i usluge na malo ili se naplaćuje avans za te transakcije, tako da vam je i za fizička i za pravna lica dovoljan fiskalni račun.

Za razliku od maloprodaje, gde se fiskalni računi izdaju i fizičkim i pravnim licima, kod online poslova gde imamo povremeno fizička lica kao klijente, za fizička lica koristi se fiskalna kasa, dok se pravnim licima izdaje e-faktura.

POTREBAN TI JE KNJIGOVOĐA KONTAKTIRAJTE NAS KLIKOM NA OVAJ LINK

Čestitamo vam na uspešnom pokretanju paušalne firme! Nadamo se da vam je ovaj vodič bio koristan. Naravno, ako vam je potreban stručan savet ili dodatna podrška u vezi sa pokretanjem ili vođenjem vaše paušalne firme, naš tim stručnjaka u Knjiškom Moljcu je tu da vam pomogne.

5 thoughts on “Otvaranje paušalne firme u Srbiji u samo 7 koraka”

  1. Milos

    Postovani, da li moze da se koristi sifra delatnosti 4799 ili 5610 za uličnu prodaju sladoleda ili prodaja u montaznom kiosku i da ista bude pausalno oporezovana kako bi se izbegla fiskalizacija? Dobio sam razlicite informacije sa vise strana i znam da je nekada moglo, a navodno neki su mi rekli da sada više ne može, molim Vas za pojasnjenje. Hvala

  2. Pingback: Otvaranje firme u Srbiji: Od ideje do realizacije – FT1P

Vaš komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Scroll to Top